Tuesday, May 10, 2011

Saya adalah penulis kelahiran Perak Darul Ridhuan!

Meski pun saya sekarang menetap di Selangor, dan bergiat aktif dalam Persatuan Kebajikan Penulis Selangor (KEMUDI) sejak persatuan ini di tubuhkan pada tahun 1971, dan sebelum ini pula turut menganggotai Persatuan Penulis Nasional (PENA) dari tahun 1970, menjadi ahli Dewan Persuratan Melayu Pahang cawangan Kuantan (1972 - 1974) dan Persatuan Penulis Trengganu (PELITA ) sekitar tahun 1976-1979) saya sebenarnya pernah menjadi ahli Persatuan Penulis daerah Hilir Perak PENTAS pada tahun 1969, sebelum saya berhijrah ke Kuala Lumpur.

Dengan PENTAS saya sempat mengikuti satu kursus penulisan di salah sebuah Sekolah Menengah. Penceramahnya waktu itu ialah Penyair ATONDRA (kini Dato) MALUNGUN (kini Allahyarham) AR KAMALUDIN (waktu itu bertugas dengan Utusan Melayu) Dan abang saya sendiri ADLY AZAMIN yang waktu itu bertugas dengan Radio Pendidikan Malaysia. Itulah sekali kegiatan PENTAS yang pernah saya ikuti, kerana selepas itu saya berhijrah ke Kuala Lumpur , menetap bersama sepupu saya Pelukis Anak Alam Mustaffa Hj Ibrahim di Dato Keramat Kuala Lumpur, dan bekerja pula sebagai Pegawai Kerani di Jabatan Talikom Malaysia (Pusat latihan Talikom di jalan Gurney Kuala Lumpur.

Oleh kerana di Jalan Gurney ada rumah penyair Atondra yang bersekali dengan Trengkas Melayu Institut, kegiatan penulis muda waktu itu ( saperti Yassin Salleh, Ismas Saring, Ahmad Sarju, Ahmad Razali, Muhana Sahimy, Halimah Hj Ahmad, S.Panit, Hassan Tengkar, Atondra dll) banyak tertumpu di situ. Ada pertemuan dan perbincangan sastera di adakan di situ di setiap awal bulan. Saya yang mula berjinak jinak dengan dunia penulisan itu turut di pelawa oleh Atondra untuk turut serta dengan mereka. Tiga rakan sebaya saya yang lain turut serta dalam kegiatan di rumah Atondra itu ialah Ghazalli Hj Ibrahinm (adik Mustaffa Hj Ibrahim, sepupu saya) dan penyair Mohd Wan Dagang seorang penyair dari Trengganu yang bertugas sebagai anggota Pasukan Polis Hutan!

Diwaktu yang sama kumpulan penulis yang sering bertemu di rumah Atondra itu turut menubuhkan Persatuan Kebajikan Penulis Muda Selangor, ia itu KEMUDI. Jadi saya turut menjadi ahli yang sama sama menubuhkan KEMUDI itu, kerana pada waktu itu (1972) 6 orang dari ahli yang berkumpul setiap hujung bulan di rumah Atondra itu memenangi Hadiah Sastera untuk tahun 1971. Enam orang ahli KEMUDI yang menang hadiah Sastra itu ialah Halimah Hj Ahmad, S.Panit, Ahmad Sarju, Hadzrami A.R. ,seorang lagi saya lupa dan diri saya sendiri. Tiap kami menyumbang RM 100 untuk tabung Kemudi dan kami di nyatakan oleh Dato A.Samad Maharuddin selaku YDP KEMUDI, kami 6 orang ini di angkat sebagai Ahli Seumur Hidup KEMUDI. (tapi apabila saya check semula dgn KEMUDI pada tahun 2000, saya bukan ahli seumur hidup KEMUDI!- he he...gitulah politik persatuan penulis!)

Diwaktu yang sama saya turut menjadi ahli PENA, Sekitar bulan April 1972 itu saya mengikuti kursus penulisan secara intensif anjuran PENA selama 2 minggu di Wisma Belia, Kampong
Pandan. Pulang dari kursus saya menerima surat dari DBP yang menyatakan sajak saya berjudul PEPATUNG menang hadiah sastera. Saya di minta hadhir untuk menerima hadiah tersebut dari Perdana Menteri waktu itu Allahyarham Tun Abdul Razak pada malam tersebut.Alangkah gembiranya saya, gembira bukan kerana memenangi Hadiah Sastera. Gembira kerana dapat bertemu dan bersalaman dengan Perdana Menteri Malaysia yang di kasihi ia itu Tun Abdul Razak Husein.

Yang menariknya pula sewaktu gambar saya keluar di surat khabar Utusan Malaysia sebagai pemenang hadiah sastera termuda itu pada pagi lusanya, apabila sampai di pejabat Talikom Malaysia di Jalan Bukit Nanas, saya menerima ucapan tahniah dari penyelia saya dan dia juga terpaksa menghulurkan sepucuk surat dari Ketua Pengarah Talikom yang tarikhnya tertulis dua minggu sebelum itu, ia itu sewaktu saya menghadhirkan diri dalam kursus penulisan PENA itu. Surat tersebut adalah surat arahan untuk saya bertukar ke Jabatan Talikom Pahang. Menurut Penyelia saya Encik Sallehudin, saya boleh merayu kalau tak mau di tukarkan ke Kuantan, lagi pun DG tentu mempertimbangkannya kerana gambar saya bersalaman dengan Perdana Menteri telah keluar didalam akhbar. Tapi dengan ikhlas saya nyatakan kepadanya : saya ingin mencuba hidup baru di negeri Pantai Timur itu!

No comments: